Indicatoren vanuit ICAT lesobservatieformulier |
Voorbeelden van goede praktijk ICALT |
De leraar stemt de instructie af op relevante verschillen tussen leerlingen |
De leraar zet leerlingen die minder instructie nodig hebben ( alvast) aan het werk , geeft aanvullende instructie aan groepjes op individuele leerlingen, richt zich niet alleen op de middenmoot |
De leraar gaat na of de lesdoelen werden bereikt |
De leraar gaat na of de doelen van de les zijn bereikt, gaat na wat de prestaties van zijn leerlingen zijn |
De leraar biedt zwakke leerlingen extra leer-en instructietijd |
De leraar geeft zwakke leerlingen extra leertijd, extra instructietijd, extra oefeningen, voor-of na- instructie |
De leraar stemt de instructie af op relevante verschillen tussen leerlingen |
De leraar zet leerlingen die minder instructie nodig hebben ( alvast) aan het werk , geeft aanvullende instructie aan groepjes op individuele leerlingen, richt zich niet alleen op de middenmoot |
De leraar stemt de verwerking van de leerstof af op de relevante verschillen tussen leerlingen |
De leraar maakt tussen leerlingen verschil in de omvang van opdrachten, geeft niet alle leerlingen dezelfde tijd voor de opdracht, laat sommige leerlingen gebruik maken van hulpmaterialen |
|
|
Literatuur Passend onderwijs studenten HR en AOS:
- Passend Onderwijs, gids voor ouders, herziene editie 2014, Steunpunt Passend onderwijs, www.steunpuntpassendonderwijs.nl
- Passend Onderwijs, brochure voor leraren (2013), Rijksoverheid.
- Onstenk, J. (2015) Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs
- Mol, P. (2016). Passend onderwijzen, pedagogisch vakmanschap in de klas Lannoo.
- Overveld. K. van. (2015). Groepshandingsplan gedrag, planmatig werken aan passend onderwijs VO.
- Rigter, J. Hintum, M. van. (2015) Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen, Coutinho.
- Berben, M. & Teeseling van, M. Differentiëren is te leren, omgaan met verschillen in het voortgezet onderwijs,CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort.
- Heacox, D. (2014). Differentiatie In de Klas. Kwintessens, Amersfoort
- Horeweg, A. (2015). Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs. Lannoo Campus,Tielt
- Horeweg, A. (2016). Gedragsproblemen in de klas in het voortgezet onderwijs; Werkboek. Lannoo Campus, Tielt
- Gerven, E. van (Red) (2009). Handboek hoogbegaafdheid.
- Van Gorcum, Assen
- Fiers, N., Gompel, T. van. (2010). Het zijn de kleine verschillen die het doen. Bladel: eigen beheer
- Marzano R., Miedema W. (2008), Leren in vijf dimensies, ISBN 9789023241294
- Hieltjes P.C. ,Simons P.C.R. (1996), Vakspecifieke leer- en denkvaardigheden, Tilburg, Mesoconsult B.V.
- Eisen die ten aanzien van recht doen aan verschillen aan docenten worden gesteld” In Recht doen aan verschillen in de klas. Intern stuk VSLS West-Brabant dd 27-07-2016 p.15 e.v.
- De docentvaardigheden en de pedagogische leerlijn vertaald naar de AOS-richtlijn. In Recht doen aan verschillen in de klas. Intern stuk VSLS West-Brabant dd 27-07-2016 p.24.
|
|
|
|
- Uitwerkingen praktijkopdracht ‘Oog voor elke leerling 1 en 2’ , AOS,(3e jaars HR en FLOT)
- Uitwerkingen praktijkopdracht lessenserie Niveaus van leren , AOS, vierdejaars HR en FLOT)
- Praktijkonderzoek ‘Ga jij eens even lekker differentiëren’’ , door Dominique van Gastel, docent/student wiskunde Munnikenheidecollege.
- Onderzoek naar het inzetten van formatieve evaluatie in het kader van opbrengst gerichte werken
Dave Kuijpers & Koen Schepers, docenten Norbertuscollege
- Onderzoek naar het inzetten van gefilmde instructie/uitleg t.b.v. leerlingen die instructie/uitleg (nog eens) willen bekijken. Mark van Beers & Jeroen van de Zanden, docenten Norbertuscollege
- Werken met RTTI in de klas in het kader van opbrengstgericht werken.Bart Nooijens, docent Norbertuscollege
|
|