Indicatoren vanuit ICAT lesobservatieformulier |
Voorbeelden van goede praktijk ICALT |
De leraar leert leerlingen hoe zij complexe problemen kunnen vereenvoudigen |
De leraar leert leerlingen problemen te vereenvoudigen, hoe complexe problemen terug te brengen naar eenvoudige problemen, complexe problemen te ordenen |
De leraar stimuleert het gebruik van controleactiviteiten |
De leraar geeft aandacht aan anticiperend lezen, laat oplossingen relateren aan de context van het probleem, stimuleert het gebruik van alternatieve oplossingen |
De leraar leert leerlingen oplossingen te checken |
De leraar leert leerlingen uitkomsten te schatten, uitkomsten te voorspellen, uitkomsten te relateren aan de praktische context. |
De leraar bevordert toepassing van het geleerde |
De leraar bevordert het bewust toepassen van het geleerde in andere leergebieden, vertelt leerlingen hoe oplossingen in andere situaties gebruikt kunnen worden, relateert problemen aan eerder opgeloste problemen |
De leraar moedigt kritisch denken van leerlingen aan |
De leraar vraagt leerlingen redenen te geven voor het optreden van gebeurtenissen, vraagt leerlingen naar hun mening,, na te denken over gegeven oplossingen of antwoorden, vraag leerlingen eigen voorbeelden te geven |
De leraar vraagt leerlingen na te denken over strategieën bij de aanpak |
De leraar vraagt leerlingen de stappen van de gebruikte strategie uit te leggen, geeft expliciet uitleg van mogelijke (oplossings-) strategieën , vraagt leerlingen voor-en nadelen van strategieën uit te leggen |
|
|
- Kagan, S.& Kagan, M. (2015) , Coöperatieve Leerstrategieën; research, principes en de praktische uitvoering. Bazalt Educatieve Uitgaven.
- Marzano R., Miedema W. (2008), Leren in vijf dimensies, ISBN 9789023241294
|
|
|
|
Praktijkonderzoeken:
- ontwerpen van Onderwijs
- leerstrategieën
- niveaus van leren
- afstudeeronderzoeken
- onderzoeken zittende docenten
Dit zo noemen zonder concrete voorbeelden heeft niet zoveel zin, graag even meedenken hoe anders of anders weg laten.
- Curriculum onderzoekend leren voor de onderbouwklassen 1 t/m 3 van het vwo. Jerome Maatjens & Ellie Maas, docenten Norbertuscollege
- Leerstrategieën aanleren. Marlous van der Wouden & Janneke Schrok, docenten Norbertuscollege
|
|